Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Realismus na pražské universitě v době Václava IV
Řezník, Jan ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent) ; Demjančuk, Nikolaj (oponent)
V této práci se věnuji analýze realistického postoje ve sporu o povahu univerzálií na Pražské univerzitě v době vlády Václava IV. Zároveň pojednávám realismus počátku patnáctého století v českém intelektuálním prostředí se zřetelem na zahraniční vlivy, které zkoumám z diachronního i synchronního hlediska. Zabývám se pražským realismem jako svébytným myšlenkovým směrem, ve kterém je patrný vliv filozofie a logiky zahraničních myslitelů, avšak tento vliv je rekontextualizován do českého intelektuálního prostředí zcela svébytným způsobem. Mým epistemologickým rámcem je induktivní výzkum, který provádím za pomoci kombinace výsledků získaných z analýzy nezávislých souborů primárních dat. Tato metodologická volba mi umožňuje triangulaci, tedy dopátrání se co možná nejobjektivnější pravdy pomocí pohledu z různých hledisek. V práci docházím k závěru, že spor o povahu univerzálií na Pražské univerzitě počátku patnáctého století nelze redukovat na opozici nominalismu německých mistrů a realismu českých mistrů, avšak realismus lze považovat za významný směr z hlediska vzniku samostatné české tradice filozofického myšlení.
Filosofické aspekty nauky o Trojici v Teologické sumě Tomáše Akvinského
Mišejka, Pavol ; Svoboda, David (vedoucí práce) ; Houkal, Jan (oponent)
Práce má za cíl objasnit filosofické pozadí nauky o Trojici v Sumě teologické sv. Tomáše Akvinkého. Dogma o Trojici božských Osob je jedno ze základních pravd víry. Tato skutečnost přesahuje lidský rozum, přesto je to téma svým postavením i obsahem důležité, proto to bylo téma vždy vzrušující a teologové si s tímto paradoxním tvrzením o jediném Bohu ve třech Osobách snažili poradit. Svatý Tomáš Akvinský v tomto nebyl výjimkou. Jeho scholastický postup využívá hojného filozofického materiálu, který mu pomáhá tuto skutečnost, filosofické vědy převyšující, ukázat jako bezrozpornou a tedy věrohodnou. Ve svém slavném díle pro teology-začátečníky systematicky představuje své řešení založené na analýze kategorie vztahu. Rozlišení mezi bytím (esse) vztahu a jeho vlastní povahou (ratio) mu umožní v jediné Boží realitě rozlišit tři nesmíšené Osoby. Dochází k závěru, že božské Osoby samy jsou vztahy, které představují a že jsou to vztahy subsistující. Nakonec nám takové chápání bytí božských Osob odkrývá důvod stvoření a pomáhá pochopit naši spásu, což je pro Andělského doktora hlavní cíl a plod poznání tohoto Tajemství. Klíčová slova Tomáš Akvinský, Trojice, středověká filozofie, aristotelsko-tomistická filosofie
Poznání podle Tomáše Akvinského
Samec, Zdeněk ; Novák, Lukáš (vedoucí práce) ; Válová, Dita (oponent)
Práce "Poznání podle Tomáše Akvinského" zkoumá pojetí poznání v díle jednoho z nejvýznamějších středověkých myslitelů, sv. Tomáše Akvinského. První část práce je věnována základům Tomášova pojetí poznání, tj. smyslovému vnímání, rozumovému chápání podstat a Tomášově teorii intecionálního zprostředkování poznání (species sensibilis a species intelligibilis). V další části práce je podrobněji rozebrána Tomášova teorie intencionality, přičemž je brán v potaz jednak přístup tzv. přímého realismu (jak byl zastáván v poslední době D. Perlerem), jednak reprezentacionismus (který zastává R. Pasnau). Práce končí autorovým vlastním zhodnocením kontroverze mezi reprezentacionalismem a přímým realismem.
Tomášův komentář k Etice Nikomachově
MOUČKOVÁ, Pavlína
Práce pojednává o aristotelsko- tomistickém etickém systému. Zabývá se hlavně rozdíly v pojetí blaženosti, dobra a s nimi souvisejícími tématy, jako je nauka o ctnostech. Důraz je kladen na pochopení a zpracování rozdílnosti pojetí těchto etických témat u Aristotela a následně u sv. Tomáše Akvinského. Nejprve práce předkládá charakteristiku hlavních témat v Etice Nikomachově, poté nastiňuje témata a myšlenky sv. Tomáše Akvinského v jeho Komentáři, s důrazem na odlišnosti od Aristotelovy nauky. První tři kapitoly jsou tedy spíše popisnou částí, kde práce vychází z primárních i sekundárních textů. Čtvrtá kapitola je pak stěžejní část práce, praktická část, kde jsou shrnuty Tomášovy teze a myšlenky, které se týkají blaženosti, dobra a štěstí a které představuje ve svém nikým nepřekonaném Komentáři k Aristotelově Etice Nikomachově.
Tomášův spis Quaestiones disputatae de anima
MOUČKOVÁ, Pavlína
Práce pojednává o středověkém filosofovi Tomáši Akvinském. Nejprve předkládá celkový přehled Tomášova života a nastiňuje jeho filosofické dílo, hlavně pak myšlenky, které se týkají jeho pojetí duše. První dvě kapitoly jsou tedy více méně historickou částí. Práce je doplněna překladem latinského textu spisu Quaestiones disputatae De anima. Následující text v dalších kapitolách práce je více systematický. Poslední kapitola je doplněna o výklad a shrnutí tohoto textu, dále pak o porovnání s paralelními texty. Tomášovy myšlenky a argumenty v těchto textech jsou vykládány různým způsobem, avšak Tomáš dochází většinou ke stejnému závěru. Polemický traktát O jednotě rozumu proti Averroistům je reakcí na spis Sigera z Brabantu, ostatní jsou více méně převážně komentáře, či záznamy z přednášek vedených na půdě univerzity.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.